ƒидактичн≥ особистост≥ уроку
≥нформатики
”роки ≥нформатики мають своњ особистост≥.
1.—истематична робота учн≥в з компТютером на
кожному уроц≥ ≥нформатики.
2.¬икористанн¤ ѕ разом з доц≥льними ѕ«
дозвол¤Ї вдосконалити стиль та прийоми роботи вчител¤ за рахунок перекладанн¤
на ѕ рутинних операц≥й ≥ забезпеченн¤ вчителев≥ творчого п≥дходу до
розвТ¤зуванн¤ завдань навчанн¤ ≥ вихованн¤. ѕри використанн¤ ѕ
навчально-п≥знавальна д≥¤льн≥сть значно ≥нтенсиф≥куЇтьс¤, учн≥ встигають
розвТ¤зувати значно б≥льше р≥зних задач, то при цьому виникаЇ значно б≥льше
проблемних ситуац≥й ≥ запитань, у зТ¤суванн≥ ¤ких повинен брати участь вчитель.
3. –озвиток компТютерноњ техн≥ки, засоб≥в
телекомун≥кац≥й та в≥дпов≥дного ѕ« даЇ можлив≥сть вчителев≥ використовувати
нов≥ форми навчанн¤: телекомун≥кац≥йн≥ проекти, практикуми, б≥нарн≥ уроки.
4. м≥ж предметний характер зм≥сту навчанн¤
≥нформатики дозвол¤Ї розгл¤нути цю навчальну дисципл≥ну ¤к ≥нтеграц≥ю та
узагальненн¤ вивчених учн¤ми основ наук.
5. уроки ≥нформатики мають, ¤к правило,
п≥двищений емоц≥йний стан учн¤, зан¤тт¤м характерна б≥льша свобода сп≥лкуванн¤
учн≥в на уроц≥.
6. част≥ше впроваджуЇтьс¤ на уроках
≥нформатики система взаЇмодопомоги учн≥в за рахунок визначенн¤ вчителем
найб≥льш усп≥шно працюючих учн≥в.
7. систематичне використанн¤ компТютера дл¤
розвТ¤занн¤ навчальних задач створюЇ передумови дл¤ коп≥юванн¤ д≥й педагога, вчитель
одержуЇ можлив≥сть одночасноњ роботи ≥з вс≥ма учн¤ми при збереженн≥ принципу
≥ндив≥дуальност≥ за допомогою локальноњ мереж≥.
8. р≥зна базова п≥дготовка учн≥в приводить до
того, що першочерговою стаЇ реал≥зац≥¤ принципу диференц≥ац≥њ та
≥ндив≥дуал≥зац≥њ навчанн¤.
9. сучасний розвиток ≥нформац≥йних та
комун≥кац≥йних технолог≥й потребуЇ в≥д вчител¤ високоњ профес≥йноњ
компетентност≥.
10. динам≥чн≥сть зм≥сту навчанн¤, ѕ« потребуЇ
в≥д вчител¤ пост≥йного п≥двищенн¤ профес≥йного р≥вн¤, самоосв≥ти та
самовдосконаленн¤.
ѕ≥дготовка вчител¤ до уроку.
ѕлануванн¤ роботи вчител¤ ≥нформатики
зд≥йснюЇтьс¤, ¤к правило, перед кожним навчальним п≥вр≥чч¤м, коли складаЇтьс¤
календарний план з кожного предмета, ≥ прот¤гом навчального року, коли
складаютьс¤ тематичн≥ плани з окремих тем ≥ плани або конспекти до кожного
уроку (поурочн≥ плани, плани-конспекти).
алендарний план затверджуЇтьс¤ адм≥н≥страц≥Їю
школи, кер≥вником методичного обТЇднанн¤ вчител≥в ≥нформатики району† ≥ м≥стить навчальний матер≥ал програми,
розпод≥лений за уроками. ¬читель може вносити до календарного плану певн≥ зм≥ни
на основ≥ обТЇктивних обставин та зм≥н у навчальному процес≥: стан усп≥шност≥
учн≥в та конкретн≥ умови роботи класу.
Ќаведемо приклад календарного плануванн¤ дл¤
вчител¤ (табл. ƒодатка)
ƒосить ефективною формою плануванн¤ роботи п≥д час
вивченн¤ окремих тем Ї складанн¤ тематичних план≥в. ” тематичному план≥ Ї
можлив≥сть ч≥тко спланувати систему урок≥в, повторенн¤ з метою актуал≥зац≥њ
опорних знань ≥ поточне повторенн¤ дл¤ закр≥пленн¤ вивченого ран≥ше,
передбачити використанн¤ програмного забезпеченн¤, лабораторн≥, практичн≥ ≥
контрольн≥ роботи, системи вправ, ¤к≥ виконуватимутьс¤ на уроц≥ й удома.
‘орма тематичного плану може бути р≥зною.
ѕ≥дготовку до уроку доц≥льно починати з перегл¤ду
календарного або тематичного плану, плану або конспекту попереднього уроку щоб
зТ¤сувати, ¤к виконано план попереднього уроку. “реба ще раз розгл¤нути можлив≥
способи розвТ¤зуванн¤ тих вправ ≥ задач, ¤к≥ пропонувались учн¤м ¤к домашнЇ
завданн¤.
ѕ≥сл¤ цього необх≥дно уважно вивчити в≥дпов≥дний
матер≥ал п≥дручника, ознайомитись з методичними пос≥бниками, в≥дпрацювати
матер≥ал на компТютер≥, продумати, ¤к≥ треба використати засоби навчанн¤ та
програмне забезпеченн¤.
¬ажливо правильно поставити дидактичну мету,
д≥брати зм≥ст навчального матер≥алу, враховуючи потреби р≥вневоњ диференц≥ац≥њ,
продумати тип уроку, його структуру, типи використанн¤ компТютера на уроц≥,
д≥брати доц≥льн≥ методи ≥ прийоми дос¤гненн¤ мети, орган≥зац≥йноњ форми, засоби
навчанн¤. “реба† визначитись щодо форм
проведенн¤ контролю та оц≥нюванн¤ знань учн≥в.†
(—л≥д зазначити, що з введенн¤м тематичного оц≥нюванн¤ проблема
накопичуванн¤ оц≥нок не стоњть так гостро, ¤к ран≥ш, але дл¤ орган≥зац≥њ
зворотного звТ¤зку учн¤-учитель, дл¤ вчасноњ корекц≥њ зм≥сту та метод≥в роботи,
дл¤ рефлекс≥њ учн≥в, сл≥д орган≥зувати опитуванн¤-оц≥нюванн¤ ¤комога б≥льш
учн≥в кожного уроку. ÷е може бути бл≥цопитуванн¤ в письмовому вид≥, тестов≥
завданн¤ з обмеженн¤м по часу та к≥льк≥стю питань, пошук помилок в стандартних
алгоритмах д≥й (1-2 завданн¤), впор¤дкуванн¤ пор¤дку д≥й дл¤ розвТ¤занн¤ задач≥
тощо).
якщо проводитиметьс¤ лабораторна або практична
робота, то сл≥д розробити р≥знор≥внев≥ завданн¤ дл¤ ≥ндив≥дуального виконанн¤.
ќбовТ¤зково сл≥д продумати, ¤к≥ записи ≥ в ¤кий спос≥б будуть розташован≥ на
дошц≥, що учн≥ записують в зошитах, ¤к одержуватимуть завданн¤ дл¤ виконанн¤
роботи на компТютер≥, ¤к ≥ хто перев≥р¤ти правильн≥сть виконанн¤ такоњ роботи,
де (компТютер, папка, ≥мТ¤ файлу) збер≥гатимутьс¤ результати роботи учн≥в при
практикумах та лабораторних роботах.
якщо урок потребуЇ виготовленн¤ дидактичних
матер≥ал≥в, компТютерних презентац≥й, то зробити це варто заздалег≥дь. –етельно
п≥дгодовуЇтьс¤ зм≥ст домашнього завданн¤, передбачаЇтьс¤ час ≥ форму поданн¤
його учн¤м. “≥льки п≥сл¤ цього можна братис¤ до складанн¤ плану або конспекту уроку
(¤кий Ї обовТ¤зковим документом дл¤ вчител¤, без на¤вност≥ ¤кого, нав≥ть,
адм≥н≥страц≥¤ школи маЇ право не допускати вчител¤ до проведенн¤ уроку).
ѕоурочн≥ плани за формою можуть бути дов≥льними, але в≥дбивати мету уроку, його
структуру, методи, орган≥зац≥йн≥ форми ≥ засоби, ¤к≥ використовуватимутьс¤ на
уроц≥, необх≥дний навчальний матер≥ал, ѕѕ«, домашнЇ завданн¤).
Ќаведемо ор≥Їнтований перел≥к в≥домостей, ¤к≥
включаютьс¤ до плану чи конспекту
уроку:
1. дата проведенн¤ уроку, предмет, клас,
номер ≥ тип уроку;
2. тема уроку;
3. п≥знавальн≥, виховн≥, розвивальн≥ ц≥л≥
уроки;
4. перел≥к наочних пос≥бник≥в, “«Ќ,
навчального обладнанн¤, роздаткового матер≥алу, прикладного ѕ«, методичноњ
л≥тератури, електронний адрес ≥нформац≥йних ресурс≥в в ≤нтернет≥, ¤к≥
використовуютьс¤ на уроц≥;
структура уроку, його зм≥ст, методи навчанн¤, ор≥Їнтована тривал≥сть
кожного етапу уроку, знанн¤ ≥ навички, ¤к≥ перев≥р¤тимутьс¤; орган≥зац≥¤ ≥нших
вид≥в навчальноњ д≥¤льност≥ учн≥в.
ѕам'¤тка в≥дв≥дуючому урок.
Ј
†в≥дпов≥дн≥сть
календарному плану;
Ј
чи пов≥домлена тема, мета ≥ задач≥ уроку, що
вивчаЇтьс¤;
Ј
ступ≥нь виконанн¤ ц≥лей ≥ задач уроку, р≥вень њх
р≥шенн¤.
Ј урок засвоЇнн¤
знань, ум≥нь ≥ навичок;
Ј ”рок
застосуванн¤ знань, ум≥нь ≥ навичок;
Ј ”рок узагальненн¤
≥ систематизац≥њ;
Ј омб≥нований
урок ≥ ≥н.
Ј
науков≥сть;
Ј
доступн≥сть;
Ј
наочн≥сть;
Ј
актуал≥зац≥¤;
Ј
складн≥сть
≥ трудом≥стк≥сть;
Ј
систематичн≥сть;
Ј
системн≥сть,
св≥дом≥сть.
ј) Ј
—ловесний
(вербальний) Ј
¬≥зуальний
(наочний), практичний; |
Ѕ) Ј
—туп≥нь
самост≥йност≥; Ј
≤нформац≥йно-репродуктивний; Ј
„астково-пошуковий
(евристичний); Ј
“ворчий. |
Ј
‘ронтальн≥;
Ј
≤ндив≥дуальн≥;
Ј
олективн≥;
Ј
√рупов≥;
Ј
‘ронтально-≥ндив≥дуальн≥
Ј
Ќа¤вн≥сть
системи обл≥ку;
Ј
«воротний
зв'¤зок;
Ј
ќб'Їктивн≥сть;
Ј
оментуванн¤
оц≥нок;
Ј
ѕерев≥рка
зошит≥в.
Ј
ќбс¤г;
Ј
—кладн≥сть;
Ј
‘орма
(усно, письмово, на дошц≥);
Ј
ƒоц≥льн≥сть;
Ј
ќбл≥к
≥ндив≥дуальних особливостей.
Ј
“ехн≥чн≥
засоби навчанн¤/засоби мульт≥мед≥¤;
Ј
ћорально-психолог≥чний
кл≥мат (стиль сп≥лкуванн¤, педагог≥чний такт, тон Ц жвав≥сть, мл¤в≥сть,
байдуж≥сть, бадьор≥сть, р≥шуч≥сть або пов≥льн≥сть);
Ј
ультура
мови (поза, м≥м≥ка, жестикул¤ц≥¤, швидк≥сть);
Ј
ѕедагог≥чна
етика, чи користуЇтьс¤ вчитель авторитетом;
Ј
«овн≥шн≥й
вигл¤д;
Ј
”м≥нн¤
волод≥ти класом (ступ≥нь уважност≥ учн≥в ≥ зас≥б п≥дтримки уваги);
Ј
Ўк≥льно-г≥г≥Їн≥чн≥
умови (чистота класу, осв≥тлен≥сть, чи пров≥трене прим≥щенн¤, шум з коридору,
ф≥зкультм≥нутка дл¤ 1-5 клас≥в, зм≥на вид≥в д≥¤льност≥ 6-11 клас)
Ј
„и
точно по дзв≥нку починаЇтьс¤ ≥ зак≥нчуЇтьс¤ урок;
Ј
ќрган≥зац≥¤
класу, в≥танн¤;
Ј
√отовн≥сть
вчител¤ ≥ що вчитьс¤ до уроку.